پایگاه رسمی سادات من یزوری
پایگاه رسمی سادات من یزوری

زندگینامه سادات من یزوری،محل زندگی امامزادگان ع،شجره نامه سادات من یزوری، منیزوری ها


همه گویند به ظهورش صلوات کاش یک روز بگوییم به حضورش صلوات

بنام نظام منظومه عالم هستی

 

 

اگر بخواهیم مشخصا از ابتدا به ساکن منطقه و موقعیت جغرافیایی محل زندگانی امامزادگان و سادات من یزوری راتوصیف نماییم من به یک نقشه منطقه ای بسنده میکنم.

همانطور که در نقشه مشاهده میگردد فقط از یک مسیر مشخص میتوان به محل بقاع متبرکه و زندگی و همچنین شهادت امامزادگان بزرگوار سید ابراهیم و سید اسدالله عزیمت کنیم.

من یزور روستا نقشه لیکک بهمئی 

در سمت چپ نقشه مسیر حرکت از شهرستان بهبهان با خط قرمز مشخص گردیده که بعد از عبور شهرستان بهمئی به تنگه ماغر واردمیشویم و ادامه راهمان به بخش سرآسیاب یوسفی ونهایتا روستای من یزور که همان محل زندگانیامامزادگان علیهمالسلام میباشد می رسد. 

  تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

قبل از اینکه بخواهیم مفصل به چگونگی زندگانی و شهادت امامزادگان بزرگوار بپردازیم باید مفصلا در خصوص چگونگی ورود سادات و امامزادگان به ایران اشاره کرد که در خور توجه است. البته ما در ارائه نگارش خود به تاریخ و کتب مستند استناد کردیم که برخی از عزیزان بر این تاریخ نوشته خرده نگیرند.

اولا اینکه بدانیم

جد تمام سادات به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و امیرالمومنین علی (علیه السلام) و فاطمه زهرا (سلام الله علیها) برمی گردد و از این بزرگواران به ائمه اطهار و فرزندانشان نسل سادات ادامه یافته است و تاکنون نیز نسلهایی که از آنان باقی مانده و ادامه یافته است سید می گویند. لذا طبیعی است که در طول زمان و با مهاجرت یا انتقال بعضی از اجداد سادات به مناطق مختلف دنیا و نیز مناطق مختلف ایران این سادات با استقرار در آن مناطق و در گذر زمان به زبان و اصلیتی از همان منطقه در آمده و نسلهای بعد آنان نیز چون در همان منطقه بزرگ شده اند به زبان و اصلیتی از همان منطقه در آمده اند. پس اگر در جایی ما ساداتی لر زبان یا ساداتی ترک زبان یا ساداتی دیگر به زبانهای مختلف می بینیم دلیل اصلی آن انتقال جدی از اجداد آنان به آن منطقه و استقرار در آن محل بوده و نسلهای بعد وی نیز چون در همان منطقه زندگی کرده اند به همان اصلیت و زبان درآمده اند.
به هر حال ما برای روشن شدن موضوع به بررسی کامل علت و چگونگی مهاجرت سادات به ایران می پردازیم:
مهاجرت سادات به ایران و گسترش تشیع
یکى از دلائل عمده نفوذ تشیع در ایران، ورود«سادات علوى» به این منطقه است. این افراد، عمدتا «شیعه»بوده‏اند. البته شیعیان آنها نیز، همگى اثنى عشرى نبوده، بلکه بسیارى از آنها، «شیعه زیدى» بوده‏اند . معمولا کسانى از آنها که محور قیامهاى ضد عباسى بوده‏اند، شیعه زیدى شمرده میشوند. این به دلیل این بود که آنها به تقیه اعتقادى نداشته و «قیام با سیف» را دلیل تشخص امامت زید مى‏دانستند.
دلیل ورود آنها به ایران، چند نکته بوده است. امنیتى که در مناطق ایران بوده، یکى از عمده‏ترین دلایل این مهاجرت‏هاست. ایران، دور از دسترس حکومتهایى بود که مرکز آنها در شام و یا عراق قرار داشت. فشارهاى عباسیان و قبل از آنها امویان، باعث شد تا آنها، بدین مناطق مهاجرت کنند. از میان علویین، کسانى که در قیامهائى چون قیام «زید»، «محمد بن عبد الله»، «ابراهیم بن عبد الله» و «حسین بن على» (شهید فخ) شرکت کرده بودند، احساس خطر بیشترى مى‏کردند. آنها، یا همچون «ادریس بن عبد الله» به شمال آفریقا و یا مانند« یحیى بن زید» و«یحیى بن عبد الله»، به مناطق شرقى یعنى ایران، متوارى مى‏شدند.
دلیل دیگر مهاجرت آنها، همان دلیلى بود که سایر اعراب را به این مناطق، جذب مى کرد. رفاهى که این شهرها، مى‏توانست در بر داشته باشد براى عده‏اى از آنها، قابل توجه بود . اضافه بر این، آنها خود را محبوب مردم این سامان مى‏دیدند. مردم نیز به دلیل اینکه آنها فرزندان رسول الله بودند، بدانها احترام مى‏گذاشتند. این مسئله آنها را به این سمت، جلب مى‏کرد(بحار الانوار، ج 50 ص 295 )در این میان شهرهاى شیعه نشین، اهمیت بیشترى داشته است. گر چه اهل سنت نیز نسبت به علویین احترام خاصى داشتند(نور الابصار، ص 115)
این مهاجرتها، بیشتر از قرن دوم به بعد بوده است.
بعضى، اولین دسته از سادات علوى مهاجر را کسانى دانسته‏اند که از ظلم و جور امویان و بویژه سفاکیهاى حجاج به این حدود پناه آورده‏اند(کریمان، قصران، ج 1 ص 171، .172 انتشارات انجمن آثار ملى. همچنین در زینة المجالس، ص 810 اشاره به مهاجرت گروهى از سادات به چین شده است). بعد از آن که «یحیى بن زید» به ایران آمد، راه این مهاجرت گشوده شد. و لذا کسانى که از ترس «منصور عباسى» و به جرم حمایت از «محمد بن عبد الله» و برادرش «ابراهیم» تحت تعقیب بودند، به سرعت روى بدین منطقه آوردند. پس از آن، این مهاجرتها رو به گستردگى نهاد.
نیز «یحیى بن عبد الله بن الحسن بن الحسن علیه السلام» از جمله کسانى بود که در قیام حسین بن على (شهید فخ)، شرکت کرد او پس از شکست این قیام به سوى مشرق گریخت. و همراه با عده‏اى از کوفیان به مناطق شمالى ایران(دیلم) رفت. رشید که به شدت از این حرکتها، هراس داشت به«فضل بن یحیى برمکى» دستور داد تا به هر صورتى شده او را دستگیر کند.
به نظر مى‏رسد حرکت یحیى، اولین «قیام شیعى» در«دیلم» بوده است.
منطقه دیلم، یکى از مناطقى است که در مقابل مسلمین، به شدت مقاومت کرد. و تا مدتها، اسفهبدان که از قبل بر آن حاکم بودند، تسلط خود را بر آن منطقه حفظ کردند.در این فاصله، گاهى بین آنها و خلفا، صلح مى‏شد.و گاهى نیز درگیریها و تهاجمها از دو طرف، ادامه داشت .
منطقه دیلم از نظر جغرافیایى و سیاسى، مى‏توانسته براى یک نهضت شیعى، آمادگى داشته باشد. کما اینکه بعدها در همین منطقه، اولین حکومت شیعى بوجود آمد. حرکت «یحیى بن عبد الله»، زمینه سازى براى حرکات بعدى بود. گر چه از قبل نیز این منطقه، چنین زمینه‏اى را، هر چند به طور مختصر، داشته است. وقتى از یحیى پرسیدند که چرا«دیلم» را انتخاب کرده است؟ او عنوان کرد که: «ان للدیلم معنا خرجة فطعمت ان تکون معى»( مقاتل الطالبیین، ص 313)
یعنى:« من شنیده بودم» که در دیلم یک جو انقلابى به سود ما وجود دارد. لذا به فکر افتادم از جو موجود در جهت قیام خود، بهره بردارى کنم. و این خود، نشانه وجود چنین زمینه‏اى است. شاید هم منظور او شنیدن یک خبر غیب گونه در مورد آینده این منطقه بوده است.
پس از این ماجرا با آمدن حضرت على بن موسى علیه السلام به ایران، گروههایى از «سادات»، راهى ایران شدند تسامح مأمون در مقابل سخت گیرى پدرش رشید، نسبت به سادات، در رشد و سربلندى علویان، تأثیر بسزایى داشت. او گر چه با قیامهاى آنها به شدت برخورد کرد، اما در حالت عادى به علت اعتقادى که به برترى على بر سایر خلفا داشت، نسبت به علویین نیز احترام زیادى گذاشت. با این حال در اواخر، سیاست او، کاملا نسبت به این افراد که در هر حال حکومت عباسیان را تهدید مى‏کردند، عوض شده بود. آمدن حضرت فاطمه معصومه (ع) به ایران از جمله، مهاجرتهایى بوده که در رابطه با آمدن على بن موسى (ع) به ایران صورت گرفته است(کریمان، قصران، ج 1 ص 172).
مرعشى مى‏نویسد:...سادات از آوازه ولایت و عهدنامه مأمون که بر حضرت امامت پناهى داده بود، روى بدین طرف نهادند. و او را بیست و یک برادر دیگر بودند.این مجموع برادران و بنو اعمام از سادات حسینى و حسنى به ولایت رى و عراق رسیدند(مرعشى، تاریخ طبرستان و رویان و مازندران، ص 277 ط تهران نشر گستره) او پس از ذکر تغییر سیاست مأمون در به شهادت رساندن امام رضا (ع) در مورد عکس العمل سادات، مى‏نویسد: چون سادات خبر «غدر» مأمون که با حضرت رضا کرد شنیدند، پناه به کوهستان دیلمستان و طبرستان بردند. و بعضى بدانجا شهید گشتند. و مزار و مرقد ایشان، مشهور و معروف است. و چون اصفهبدان مازندران در اوایل که اسلام قبول کردند، «شیعه» بودند و با اولاد رسول علیهم السلام، حسن اعتقاد داشتند، سادات را در این ملک، مقام آسانتر بود(همان مدرک، 278)
بعدها، خواهیم دید که با پیدایش قیامهاى شیعى در مازندران و گیلان، این مهاجرتها رو به گستردگى نهاد.
در این دوره، عراق و کوفه دیگر منطقه امنى نبود. گر چه شیعیان آن، بسیار بودند. علویان نیز با توجه به سوابق کوفه در اینکه در مواقع حساس همکارى نمى کردند، حاضر نبودند در آن منطقه، دست به تحرکى بزنند.
پس از عراق، ایران یکى از بهترین زمینه‏ها براى قیام بود.
تعیین دقیق مکانهایی که سادات به آن مناطق مهاجرت کرده اند، به صورت قطعى امکان پذیر نیست. چرا که به عنوان نمونه، اصفهان با تمام سنى گرى متعصبانه خود که گاهى معاویه را تا حد پیامبرى بالا مى برده و حتى درگیریهاى مکررى با قمى‏ها به عنوان شیعه داشته ، باز محفلى براى «سادات» بوده است(البدایة و النهایة، ج 11 ص 230 ؛کامل ابن اثیر، ج 8 ص 518). البته همین مهاجرتها، به تدریج بنیه شیعه را در این شهر نیز قوى کرد. به طورى که یکى دو سه قرن بعد از سفر مقدسى مورخ بزرگ در قرن چهارم بدان شهر، مشاهده مى‏کنیم که این شهر نیز گرفتار درگیریهاى شیعه و سنى است(رحلة ابن بطوطه 24) . و همین، نشانه توسعه تشیع در این شهر است که از جمله زمینه‏هاى آن وجود همین «سادات علوى» است. در سایر شهرها هم قضیه به همین شکل است.
در مورد «تفرش» نوشته شده: از وجود امام زاده‏هاى متعدد در تفرش و نزدیکى آن به قم و رى، برداشت مى‏شود که مردم تفرش از صدر اسلام، پیرو مذهب تشیع بوده‏اند .نویسنده دیگرى مى‏نویسد: آیین حقه تشیع در همان قرن نخستین هجرى به رى و به تبع آن به «قصران خارج» راه یافت.... ظاهرا رواج آیین تشیع در رى و قصران به وسیله آن دسته از سادات و فرزندان على (ع) صورت گرفت که در خلافت جابرانه امویان از جور و ستم ایشان، بدین نواحى پناه آوردند(قصران، ج 2 ص 749)
در جاى دیگر نیز وجود قبر امام زاده حمزه در این شهر به عنوان نشانه وجود تشیع در این شهر ذکر شده است .
مهاجرت سادات به بیهق نیز یکى از همین نمونه‏هاست(تاریخ بیهقى، ص 60، 61، و 63). بنابر این از مقابر سادات و امام زاده‏ها، مى‏توان تا حدودى خطوط گسترش تشیع را در ایران ترسیم کرد.
رازى در مورد برخى امکنه که فرزندان بلاواسطه ائمه اطهار (ع) در آنها مدفون بوده‏اند، مى‏نویسد: «اهل رى به زیارت حضرت عبد العظیم شوند. و به زیارت ابو عبد الله الابیض و به زیارت السید حمزة الموسوى... و اهل قم به زیارت فاطمه بنت موسى بن جعفر (ع) که ملوک و امراء عالم، حنیفى و شفعوى به زیارت آن تربت، تقرب نمایند. و اهل کاشان به زیارت على بن محمد الباقر (ع) که مدفون است به «یار کرسب» با چندان حجت و برهان که آنجا ظاهر شده است. و اهل آوه به زیارت فضل و سلیمان شوند، فرزندان موسى بن جعفر الکاظم (ع) و به زیارت «اوجان» که عبد الله موسى (ع) مدفون است. اهل قزوین، سنى و شیعه به تقرب زیارت ابو عبد الله الحسین بن الرضا شوند»( نقض، ص 588، 589)
ناگفته نماند که اصولا این افراد که براى آنها، مقبره‏اى ساخته شده، جزو شخصیتهاى مهم علوى بوده‏اند. و لذا محبوبیت آنها به این اندازه بوده که از همان زمان شهادت، چنین احترامى براى آنها قائل شوند. و قبر آنها از دید دیگران مخفى نماند.
در کتاب«منتقلة الطالبیة» که در قرن پنجم هجرى، نگارش یافته است. به فهرست اسامی شهرهایی که امام زادگانی در آن مدفون شده اند با تعداد آنها اشاره ای شده است:
بروجرد، 4 نفر. تستر 2 نفر. تفرش، 2 نفر. جندى شاپور، 2 نفر. جیرفت، 2 نفر گیلان، 4 نفر. جرجان، 32 نفر. خراسان، 15 نفر. دیلم، 6 نفر. رامهرمز، 3 نفر. راوند، 3 نفر. رى، 66 نفر. رویان، 2 نفر. سابور 3 نفر. سیرجان، 2 نفر. سجستان، 3 نفر. سمرقند، 15 نفر. شیراز، 23 نفر. چالوس، 14 نفر. طبرستان، 76 نفر. طالقان، 2 نفر. طبس، 2 نفر. طوس، 6 نفر. فارس، 6 نفر. فسا، 5 نفر. قزوین، 27 نفر. قم، 23 نفر. کازرون، 2 نفر. کرمان، 7 نفر.مرو، 8 نفر. نیشابور، 21 نفر. ورامین، 3 نفر. همدان، 11 نفر. یزد، 2 نفر. آذربایجان، 3 نفر. ابهر، 5 نفر. اردبیل، 2 نفر. اهواز، 35 نفر. ارجان، 8 نفر. اصفهان، 33 نفر.
و اینکه در طبرستان تعداد 76 نفر و در رى 66 نفر و در قم 23 نفر و ... وجود دارد، که نشان دهنده وسعت سادات در ایران بوده است.
البته باید توجه داشت که مؤلف کتاب «منتقلة الطالبیة»، تنها اسامى تعدادى از علویان را نوشته است. و ایشان در نقاط مورد نظر، استقصاء کامل را نکرده است.
به مرور زمان و در قرن چهارم و پنجم، بر شوکت«سادات» افزوده گردید. در مورد قرن پنجم، گزارش دقیقى از بزرگان سادات در شهرها داریم که «عبد الجلیل رازى»، آن را نقل کرده است . از جمله در شهرهاى اصفهان، قزوین، رى، نیشابور و بعضى از شهرهاى دیگر. که دفن این افراد در ایران به تعداد امامزادگان افزوده است.(تاریخ تشیع در ایران ص 159رسول جعفریان )
به هر حال سکونت بسیاری از سادات در ایران و گذر سالها و قرنها از حضور آنان در مناطق مختلف و مدفون شدن در آن مناطق سبب شده که تعداد زیادی مزار امام زاده در ایران وجود داشته باشد که البته بسیاری از آنان امامزادگانی هستند که با واسطه های زیاد به یکی از ائمه می رسند.

مع الوصف به تفسیر چگونگی موقعیت جغرافیایی و چگونگی ورود امامزادگان به منطقه بهمئی و روستای من یزور می پردازیم که شنیدنش بس ارزشمند است.

لازم به ذکر است گفته های ذیل برگرفته از تحقیق به عمل آمده توسط یکی از خادمان امامزادگان سید ابراهیم و سید اسدالله (ع) میباشد که با استناد به کتاب منتخب التواریخ تالیف حاج محمد هاشم بن محمدعلی خراسانی و برخی اقوال و سخنان گذشتگان منسوب به این دو بزرگوار به مرحله نگارش رسیده است.

آنچه در زیر آمده است کیفیت تحقیق از زبان شخص نگارنده است.

برای شروع موضوع تحقیق ابتدا به حدیثی از نبی مکرم اسلام (ص) اشاره میکنم که فرموده است :

(( «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی؛ أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ))

یعنی ای مردم، قرآن و ولایت دو ثقل گرانبها هستند و از هم جدا شدنی نیستند و اگر زمانی جدا شدند، بدانید اسلام واقعی وجود ندارد!

 

 


نظرات شما عزیزان:

وبسایت بهمئی دات کام
ساعت20:45---15 آذر 1393
سلام
ضمن عرض ارادت به ساحت مقدس امامزادگان سید ابراهیم و سید اسدالله (علیهم السلام) و با سپاس از زحمات و تلاش های شما در جهت معرفی شهرستان بهمئی در فضای مجازی، به اطلاع می رساند در صورت تمایل می توانید با وبسایت بهمئی دات کام به تبادل لینک بپردازید. برای هماهنگی بیشتر از طریق ایمیل با ما ارتباط برقرار نمایید.


سید جبار
ساعت12:07---20 خرداد 1393
سلام
استدعا دارم شجره نامه مستند واقعی سادات منیزوری را در صورت امکان برایم ارسال نمایید، زیرا اختلاف زیادی در بین سادات من یزوری روی نظریه منتسب به امام هفتم وجود دارد. از زحمات خیر خواهانه و ارزشمند شما بسیار سپاسگزارم.
به امید سرافرازی و ارامش سادات من یزوری و رفع اختلافات و برقراری صلح همیشگی در بین انها
سید جبار صدر از دهه سید محمد از سادات من یزوری


یوسفیانی
ساعت22:12---14 ارديبهشت 1393
سعی شودشجرنامه اصلی رادر صفحه اول قرار بده که به راحتی قابل مشاهده باشد.

بهور- میانکوه
ساعت12:25---25 تير 1392
سیدجان سلام:لطفا موارد زیر رعایت گردد.

1). ازمتون واسناد علمی وتاریخی استفاده شود

2).پیرامون شجره نامه,تاریخچه زندگی وشهادت.

3).نقل کرامات مشاهده شده .

4). توصیف وتصویر زمینه های طبیعی وگردشگری منطقه وامکانات موجود.

5).رفع اشکالات فنی درخصوص نمایش تصاویر

موفق باشید.


پاسخ: سلام سید بزرگوار، مواردی که نام بردید قطعا لحاظ خواهد شد و از اینکه حسن توجه داشتید بسیار خرسندیم.


یه دوست
ساعت21:30---26 آذر 1391
تشکر از شما عزیز. اما خواهشا تغییرات را کمتر کنیدپاسخ: ممنون از نظرتون انشاالله

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

1 فروردين 1397برچسب:سادات,من یزوری,منگزوری,منیزوری,امامزاده,سیدابراهیم,سیداسدالله,  توسط سیدتاج الدین ایزدگشب  |

 

 



عزیزان جان سلام ، این وبگاه تنها مرجع رسمی و مورد تایید قاطبه سادات بزرگوار من یزوری است و تمامی اطلاعات مندرج در آن با مسئولیت مدیر منتشر شده است با وبگاه سادات من یزوری همراه باشید و آن را به تمام بستگان خود معرفی کنید لطفا ما را یاری کنید تا اطلاعات جامعی را ارائه کنیم(سید تاج الدین ایزدگشب) در صورت تمایل میتوانید با شماره 09382280537 تماس حاصل نمایید.
nasra.beh99@gmail.com

 

 

با روحانیت سادات من یزوری آشنا شویم
سادات من یزوری دره اهوازی را بیشتر بشناسید
اولاد و فرزندان امامزادگان سادات من یزوری از صدر تا کنون
سخن مدیر پایگاه اطلاع رسانی سادات من یزوری با مخاطبین ارجمند
اخبار سادات
شجره و تذکره نامه امامزادگان سید ابراهیم و سید اسدالله (ع)
تصاویری از مناظر دیدنی روستای من یزور و محل زندگانی سادات منیزوری
پاسخ سوالات خودتان رااینجا بیابید
سروده های شاعران خطه سادات ...
شهدای سادات من یزوری در آئینه تصویر
همه گویند به ظهورش صلوات کاش یک روز بگوییم به حضورش صلوات

 

آبان 1402
مرداد 1398
مهر 1397
دی 1393
مهر 1392
شهريور 1392
خرداد 1392
ارديبهشت 1392
فروردين 1392
اسفند 1391
بهمن 1391
آذر 1391

 

سیدتاج الدین ایزدگشب

 


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زندگانی سادات من یزوری در یک نگاه و آدرس manyazorihaa.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





بیت کوین رایگان
دهه سید فرج الله بن سید ابراهیم (ع)
دهه سید محمد زمان ابن سید شریف
دهه سید جبار
دهه سید عبدالله بن سید شریف
دهه هالو خرزا (هالوخرزای من یزوری)
دهه سید محمد ( دهه بری)
دهه سیدشاه میر پسر سید ابراهیم (ع)
دهه سیدمحمدزمان بن سید شریف
دهه سیدتاج الدین
ردیاب ماشین
جلوپنجره اریو
اریو زوتی z300
جلو پنجره ایکس 60

 

وبلاگ شخصی سید فرخ هاشمیان
وبسایت بهمئی دات کام
پایگاه خبری تحلیلی امید نیوز امیدیه
عید سعید فطر
كوتاه از حجت الاسلام والمسلمين سيدغلامرضا ايزدكشب
گویش لری
خوانین بهمئی
درباره شهر جایزان
روستای دره اهوازی
سادات میرسالاری
حمل و ترخیص خرده بار از چین
حمل و ترخیص چین
جلو پنجره اسپرت
الوقلیون

 

RSS 2.0

.: Weblog Themes By Blog Skin :.

 

اسلایدر